fredag, maj 29, 2009

Färga garn med karamellfärg

Jag har färgat garn i helgen. Det fick bli med karamellfärg. Finns lite andra sätt, men jag hade inte tillräckligt med saker till det.

Ingredienser:
200 gram ullgarn
3 flaskor karamellfärg (använde ca 2 st totalt)
Ättika


Såhär gjorde jag:

1. Blöt ner garnet lite i en form och häll på ättika också och låt det stå ett tag och dra sig.
2. Blanda ihop karamellfärgerna med vatten och ättika. Jag tog så mycket att färgerna var starka i koppen i alla fall. Jag hade blå, röd och gul som jag blandade ihop till orange, lila och grön också. Efter färgerna hällde jag på en massa ättika så att det blev blött och så. (Ättika är till för att fästa färgen i garnet)
3. Låt det stå ett kort tag
4. Ställ in alltihop i ugnen (en ugnsfast form lär ju vara det mest ultimata här. Hehe.) på cirka 200 grader i en kvart. Ta ut alltihop och låt svalna ett tag. Stoppa sedan tillbaka i ugnen i ytterligare en kvart. (Det går ju att göra det i micron också, men min skål fick inte plats där så jag körde ugnen istället och det verkar ha gått prima det med, så man kan ju göra som man vill)
5. Låt torka. KLART!
6. Beundra de tjusiga färgerna

 

färgagarn2 färga garn 3 färgagarn

3 kommentarer:

Thuy sa...

Tyckte speciellt att de gröna nyanserna var snygga

Anonym sa...

Vad fint det blev.

Hemlispersonen =o)

ghost sa...

Tack :D