torsdag, januari 31, 2008

#090 (Mitt reportage i journalistik xD)

Jag är klar med mitt reportage på journalistiken nu. xD Det blev rätt cp. Men jag blev fett nöjd med rubriken. xD Hela artikeln handlar ju om dolda budskap och så kommer jag där och ba höhöhhöhöhöhöhö. SÄR säger jag. Puss på mig. ONE THING to rule out of my list. =) <3 span="" style="font-family: courier new; font-size: 180%; font-weight: bold;">


Anagram får en ny mening

Lise-Lotte är inte som andra flickor, hon har en annorlunda hobby. Hon sysslar med anagram på fritiden, vilket är när man tar ord och kastar om bokstavsordningen på det så att man får nya ord med ny innebörd.


Lise-Lotte är 17 år. Hon har sysslat med anagram i ett år. Det var i alla fall då hon insåg att det var det hon var intresserad av. Vi möts i hennes lägenhet, och sätter oss i köket mittemot varandra. Hon har ställt fram fika och det är varmt där. Solen gassar in genom fönstret och en katt stryker sig längs stolsbenet på stolen som hon sitter på. Det doftar nybryggt kaffe och kakor. Det prasslar från en plastförpackning, så man förstår att hon inte bakat kakorna själv.

- Det roligaste är att göra om namn till ord eller meningar så att anagrammet passar till personen som bär namnet. Om man inte gillar en person kan det ju vara perfekt att fixa ihop ett trevligt anagram av dennes namn, börjar Lise-Lotte och syftar på hennes favoritanagram, som är "Eriksson - No kisser". Hon ler brett och gnuggar händerna mot varandra.
- Jag har ju andra favoriter, som ett på mitt namn; "Liselotte - Lost Elite", men det är bara sådana som jag har kommit på själv. En favorit som inte är egenkomponerat är "Saddam Hussein - "As med hus i sand", för det passar ju så bra, berättar Lise-Lotte och ler finurligt.

Lise-Lotte har även kommit på lite längre anagram, men det är inga som hon är riktigt nöjd med, därför är hon mer nöjd med de kortare.
Hon brukar sätta sig ned och skriva namn och ord på papper för att sedan göra bra anagram av dem. Annars händer det hela tiden, utan att hon tänker på det. Hon har en tendens att ändra ordföljden på skyltar osv. när hon är ute.

- Jag har kompisar som har provat för att de sett mig hålla på med det, men de har inte fastnat för det på samma sätt som jag har gjort, tycker Lise-Lotte och en oidentifierbar blick dyker upp i hennes ansikte.

Lise-Lotte uppskattar anagram på så sätt att det är så fascinerande.
- Det är fascinerande för att man kan göra så många olika saker av ord och meningar. Hur man är vrider och vänder så går det att bilda något annat. Visserligen blir det ju inte alltid något vettigt av det, men det är fortfarande fascinerande, säger Lise-Lotte och en iver slår henne plötsligt.
Hon börjar skriva olika slumpmässiga ord på papper och börjar kasta om bokstäverna till nya ord.

- Jag har gillat att vända på ord genom hela livet egentligen, jag har alltid varit intresserad av det svenska språket, allt började med att jag började läsa ord baklänges, men sedan tröttnade jag på det och började med anagram eftersom det går att göra så mycket mer med orden om man får kasta om bokstäverna helt, säger hon med huvudet nerböjt över sitt papper med nya anagram, helt uppslukad av bokstävernas värld.

Liselott Arnstberg


Korr:
Anna Erici
Cecilia Karlsson

Inga kommentarer: