tisdag, februari 10, 2009

Jag är hungrig

Insåg att jag har skrivit alldeles för lite om ägg. 
Ägg är bra.
Ägg kan man koka och skära i bitar och lägga på smörgås tillsammans med smör och andra pålägg, exempelvis kaviar, om man är lagd åt det hållet.
Ägg kan man steka så att gulan hamnar i mitten. Givetvis ska gulan inte vara lös, för då rinner den ut. Det gillar inte jag. Om man gillar det däremot, så ska man självklart ha rinnig gula. En vit och en gul del.
Ägg kan man också steka och sedan blanda ihop, så att det blir ljusgult. Då blir det som små smulor av ägg och det är ju helt fantastiskt gott. Man kan blanda i grönsaker om man önskar eller nästan vad som helst. Korv, kanske?
Ägg är även en viktig ingrediens i sockerkaka. Sockerkaka är helt fantastiskt gott och det luktar som den ljuvaste skymning. På sockerkaka kan man ha grädde och jordgubbar och då har man plötsligt fått en helt otrolig tårta. Tårta, som är så gott?!
Ägg är också hönans bebis. Ut ur ägget kommer gula små pip pip fåglar. När jag var liten och var utomlands så köpte jag tre små kycklingar utav en man för 50 svenska kronor. Undrar om han har kvar den sedeln? Kycklingarna var hur söta som helst. Men jag tror att alla bebisar är söta.

Jag brukar rita ansikten på alla äggen i kartongen när vi har nya.

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha, ägg är gott indeed!